Strategies and plans for education transformation

Strategies and plans for education transformation

Strategy is the end product of the strategic planning process, which normally also incorporates the control mechanisms for guiding the implementation of the strategy. Strategic planning looks into the future to paint a picture of that future based on current trends. This presentation describes the strategic planning process of developing the Malaysian Education Blueprint 2013-2025, which is used as a reference to transform the Malaysian education system in accordance with the demands of the 21st century. The blueprint was developed with three objectives: 1) Understanding the current performance and challenges of the Malaysian education system, with a focus on improving access to education, raising standards (quality), closing achievement gaps (equity), fostering unity amongst students, and maximizing system efficiency; 2) Establishing a clear vision and aspirations for individual students and the education system as a whole over the next 13 years; and 3) Outlining a comprehensive transformation program for the system, including key changes to the Ministry. Multiple perspectives of inputs were considered in the development of the blueprint. These included inputs and assessments from various experts and agencies, both international and local, the general public, and analyses of past policy documents and research reports. From these inputs, two aspirations were established: firstly, those for the education system as a whole, and secondly, those for individual students. These two aspirations set the stage for the transformation of the Malaysian education system. The blueprint suggested 11 shifts that will need to occur to achieve the envisioned education’s goals. Each shift addresses at least one of the five system outcomes of access, quality, equity, unity, and efficiency, with quality as the common underlying focus across all shifts because this dimension requires the most urgent attention. Each shift comes with the underlying initiatives. As such, prioritization of initiatives is crucial to avoid overtaxed execution fatigue, and transformation is sequenced to occur in three waves. To ensure successful transformation as envisioned in the blueprint, the ministry has identified and committed to four differentiated actions in delivering the roadmap.


---

---

Chiến lược và kế hoạch cho sự chuyển đổi giáo dục

Chiến lược là sản phẩm cuối cùng của quá trình lập kế hoạch chiến lược, thông thường cũng bao gồm các cơ chế kiểm soát để hướng dẫn việc thực hiện chiến lược đó. Lập kế hoạch chiến lược nhìn vào tương lai để vẽ ra một bức tranh về tương lai dựa trên các xu hướng hiện tại. Bài thuyết trình này mô tả quy trình lập kế hoạch chiến lược trong việc phát triển Kế hoạch Giáo dục Quốc gia Malaysia 2013-2025, được sử dụng như một tài liệu tham khảo để chuyển đổi hệ thống giáo dục Malaysia phù hợp với yêu cầu của thế kỷ 21. Kế hoạch này được phát triển với ba mục tiêu: 1) Hiểu rõ hiệu suất và những thách thức hiện tại của hệ thống giáo dục Malaysia, tập trung vào việc cải thiện khả năng tiếp cận giáo dục, nâng cao tiêu chuẩn (chất lượng), thu hẹp khoảng cách thành tích (bình đẳng), thúc đẩy sự đoàn kết giữa các học sinh và tối đa hóa hiệu quả hệ thống; 2) Xác định một tầm nhìn rõ ràng và khát vọng cho từng cá nhân học sinh và hệ thống giáo dục nói chung trong 13 năm tiếp theo; và 3) Vạch ra một chương trình chuyển đổi toàn diện cho hệ thống, bao gồm những thay đổi quan trọng đối với Bộ Giáo dục. Nhiều quan điểm đầu vào đã được xem xét trong quá trình phát triển kế hoạch này, bao gồm đánh giá và góp ý từ các chuyên gia và cơ quan trong và ngoài nước, từ công chúng, và phân tích các tài liệu chính sách trước đây cùng các báo cáo nghiên cứu. Từ những đầu vào này, hai khát vọng đã được thiết lập: thứ nhất là cho hệ thống giáo dục toàn thể, và thứ hai là cho từng học sinh cá nhân. Hai khát vọng này tạo nền tảng cho sự chuyển đổi của hệ thống giáo dục Malaysia. Kế hoạch này đề xuất 11 sự thay đổi cần thiết để đạt được các mục tiêu giáo dục mong muốn. Mỗi sự thay đổi tập trung vào ít nhất một trong năm kết quả của hệ thống: khả năng tiếp cận, chất lượng, bình đẳng, đoàn kết, và hiệu quả, với chất lượng là yếu tố trọng tâm xuyên suốt vì khía cạnh này cần được chú trọng nhất. Mỗi sự thay đổi đi kèm với những sáng kiến cơ bản. Vì vậy, ưu tiên các sáng kiến là cần thiết để tránh quá tải trong quá trình thực hiện, và quá trình chuyển đổi được chia thành ba giai đoạn. Để đảm bảo sự chuyển đổi thành công như mong đợi trong kế hoạch, Bộ Giáo dục đã xác định và cam kết thực hiện bốn hành động khác biệt để triển khai lộ trình này.


http://vjes.vnies.edu.vn/vi/strategies-and-plans-education-transformation-1

Nhận xét

Bài đăng phổ biến